keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Vain puolen minuutin tähden



Ei niin huonoa asiakaspalvelua taida ollakaan, etteikö siitä voisi seurata jotain hyvää! Tällä kertaa huono asiakaspalvelu avasi minulle entuudestaan täysin tuntemattoman, mutta ah niin täynnä mahdollisuuksia olevan popniittien maailman!

Ostin vuosi sitten pikkumurulle käytetyt Phil and Ted's -merkkiset vaunut (joita voin lämpimästi suositella kaikille vaunuja tarvitseville lapsilukuun katsomatta). Joku aika sitten huomasin vaunujen etupyörän vääntyneen ja soitin tovin ihmeteltyäni vaunuja maahantuovaan Vaunu-Aittaan, josko he pystyisivät korjaamaan pyörän. Paikan päällä liikkeessä myyjä totesi, että koska vaunut ovat vähän vanhempaa mallia, täytyisi koko etupyörän ripustus vaihtaa. Varaosat kyllä löytyisi. Iloisena asian ratkeamisesta kysyin kuinka kauan vaunujen korjaamiseen menisi, ja siitä alkoikin sitten typerryttävä keskustelu myyjän kanssa.

Myyjä kertoi ystävällisesti, että koska en ole ostanut vaunuja heidän liikkeestään, he eivät myöskään tee huoltotoimenpidettä, vaan minun on vaihdettava osat itse. Vaikka maksaisin palvelusta mitä! Ahaa.. Mukana tulevien ohjeiden avulla osat olisi kuitenkin myyjän mukaan helppo vaihtaa itse. Ohjeet olivatkin oikein selkeät, mutta mitään käsitystä minulla ei ollut ohjeessa kuvatuista työkaluista (nyt viisaampana tiedän, että mystiset työkalut olivat lukkorengaspihdit ja popniittipyssy). Myöskään myyjä ei osannut kertoa mitä työkalut olivat ja mistä niitä mahdollisesti voisi hankkia, eikä edes takahuoneessa olleen asentajan konsultoiminen tuonut asiaan selvyyttä. 

Koska 75 euron hintaisen varaosapaketin ostaminen ilman takeita tarvittavien työkalujen löytymisestä ja asennustyön onnistumisesta tuntui melko hasardilta, kysyin varaosien palautusoikeudesta. Myyjän mukaan varaosilla ei ole palautusoikeutta rahaa vastaan, vain vaihto-oikeus johonkin muuhun tuotteeseen tai lahjakorttiin. Myyjällä ei ollut valtuuksia tehdä sääntöön poikkeusta, eikä myöskään esimies joustanut asiassa erikseen pyydettäessä. Varaosia ihmetellessäni huomasin kuitenkin pystyväni ratkaisemaan ongelmani puolilla tarjotuista varaosista, eikä tuntemattomia työkalujakaan tarvitsisi ostaa kuin yksi. Ostin siis paketin myyjän samalla varoitellessa, ettei puolittainen asennustyö ole suositeltavaa, vaikka mitään näkyvää eroa ei alkuperäisissä ja uusissa ripustusosissa ollut. Lopuksi myyjä vielä ehdotti, että voisin viedä vaunut huollettaviksi vaikka tuttuun autokorjaamoon, josta todennäköisesti löytyisi tarvittavat työkalut. Ikäänkuin heidän takahuoneestaan siitä viiden metrin päästä ei niitä löytyisi..

Vaunu-Aitan pisteet laskivat entisestään kun tunteja myöhemmin menin lähimpään Starkkiin ostamaan lukkorengaspihtejä. Tässä välissä olin jo ehtinyt huomata, että etupyörän ripustuksen korjaamiseen (eli lukkorenkaan irrottamiseen, uuden ripustuksen vaihtamiseen ja lukkorenkaan kiinnittämiseen) menisi minulta noin 30 sekuntia oikean työkalun avulla. Starkissa myyjä tajusi saman asian noin nanosekunnissa ja ehdotti, että hän voisi korjata renkaan minulle kun "ei tässä mitään ruuhkaa nyt ole". Rengas ei luonnollisesti ollut mukana, joten ostin pihdit itselleni "pahinta ahdistusta helpottavalla alennuksella" ja ihan vaan siitä ilosta tarttui Starkista mukaan myös yhtä sun muuta tarpeellista. Lähetin positiivista asiakaspalautetta myyjän esimiehelle.

Ironista sinänsä, että Vaunu-Aittaan mennessäni olin ollut hankkimassa sieltä matkarattaita. En sitten hankkinut.

Mutta kyllä, niistä popniiteistähän tässä alunperin iloitsin! Vaahtosin nimittäin tätä samaa tarinaa siskonmiehelle, joka on väsännyt pyörien ja kaiken maailman työkalujen kanssa niin paljon, että hän osasi heti kertoa, miten etupyörän ripustuksen vaihto kokonaisuudessaan tapahtuu. Häneltä löytyy jopa oma popniittipyssy. Myöhemmin näitä keskusteluja ja kesävaunujen hankintaa pohtiessani muistin yhtäkkiä, että autotallissa odottaa keskimurun rataskaudelta yhdet retrovanhat Emmaljungan rattaat. Vaihdoin rattaisiin aikanaan istuinosan kankaat ja kiillotin rungon, mutta kuomu jäi tekemättä, koska kangas oli niitattu metalliosiin jollain ihmeniiteillä. POPNIITEILLÄ! Jotka osaan tätä nykyä vaihtaa uusiin!! 

Kiitos siis Vaunu-Aitta, että pakotitte minut perehtymään vaunujen korjaamiseen ja natisemaan huonosta palvelustanne ympäriinsä, ja kiitos siskon mies, että natinan seurauksena valaisit meille popniittien maailman. Nyt tiedän mitä teen tänä kesänä ja millä vempeleillä pikkumurua työnnellään pitkin maita ja mantuja! Ja harjoituksena taidan sittenkin vaihtaa Phil and Ted'sien etupyörän ripustukset kokonaisuudessaan.

Palaamme asiaan kun kesävaunujen tuunaus on tehty, pysykää kuulolla!

PS. Vaunu-Aitan asiakaspalvelusta jäi vielä sellainen asia askarruttamaan, että kuinkahan monella tuhannella eurolla minun pitäisi liikkeestä tavaraa ostaa, että minä muuttuisin heidän asiakkaakseen ostamieni vaunujen sijaan? Ilmeisesti noin puolitoista tuhatta euroa ei vielä riitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti